niedziela, 16 marca 2014

Bezpieczne oczy

Hej ;)
Jakiś czas temu jedna osoba  zapytała się mnie w komentarzu co to są bezpieczne oczy, o których wspominałam na blogu przy okazji szydełkowych prac. Wtedy nie odpowiedziałam jej, ale zdecydowałam się żeby dodać na ten temat cały post (lepiej można to wyjaśnić mogąc wstawiać zdjęcia). A więc:
Bezpieczne oczy to plastikowe oczy dla pluszaków i stworków szydełkowych/drutowych (tak, wiem jak okropnie brzmi to zdanie, ale nie dało się go inaczej sformułować xD). Składają się z dwóch części: pierwsza ma z przodu właściwe "oko" i sztyft, a druga to podkładka. Montuje się je tak, że przez oczka robótki/materiał przekłada się tą część ze sztyftem, a z drugiej strony nakłada się na nią podkładkę w odpowiednią stronę i przesuwa po sztyfcie do samego końca (z tego wniosek, że trzeba to zrobić przed zakończeniem robótki/zszyciem całości). Nazywają się "bezpieczne", ponieważ po założeniu podkładki na sztyft zdjęcie podkładki jest niemożliwe. Dzięki temu nadają się do zabawek dla dzieci, dziecko nie może czegoś takiego rozmontować i połknąć (jednak na wszelki wypadek nie zaleca się stosowania ich w zabawkach dla dzieci poniżej 3 roku życia, bardzo zdolny maluch mógłby przepchnąć podkładkę przez oczka robótki). Z uwagi na taką "właściwość" tych oczu należy wcześniej dobrze przemyśleć ich rozmieszczenie na robótce/pluszaku. Niestety w Polsce są praktycznie niedostępne, jest tylko jeden polski sklep internetowy, w którym można je dostać: http://www.swiatpasji.pl/sklep . Ja też zamawiałam tam wszystkie moje oczy (i ich zdjęcia są w tym poście).
Są dwa typy bezpiecznych oczu - pierwsze, z metalową podkładką:


 duże i średnie oczy mają podkładkę z ząbkami



 wszystkie oczy z metalową podkładką mają gładki sztyft


małe oczy (6 mm) mają trochę inną podkładkę niż duże i średnie
Ten typ oczu (wszystkie wielkości) daje się łatwo i bezproblemowo zakładać.

Typ drugi - oczy z plastikową podkładką:


 duże i średnie oczy mają podkładkę z wypokłością i czterema wąskimi wgłębieniami i sztyft z "zakładkami" - nie gładki


małe oczy mają gładką podkładkę i nie gładki sztyft
Ten typ oczu daje się się dość łatwo zakładać w przypadku oczu dużych i średnich, a w przypadku małych trzeba się trochę nagimnastykować żeby się udało (polecam włożyć na jakieś 10 minut do gorącej wody - ale nie wrzącej!, wtedy jest dużo prościej :) oczywiście mam tu na myśli same oczy, a nie robótkę z oczami xD)

Poza tym są jeszcze oczy do przyszycia jak guziki:


 

...oraz noski:


Przykładowa robótka z użyciem bezpiecznych oczu (pewnie ją kojarzycie, była na blogu jakiś czas temu):


Bezpieczne oczy znajdziemy w większości pluszaków. Przykłady:


wróbel - moja pamiątka z Ulm (miasto w Niemczech)


sowa (jej oczy świecą w ciemności)


bakteriofag T4 kupiony na Giant Microbes
Mam stamtąd tego bakteriofaga, neurona mózgowego niesporczaka i świerzbowca (tego ostatniego od My Bubble World ;).Bardzo lubię ten sklep i radzę Wam tam zajrzeć, możecie jeszcze zerknąć na ich amerykańską stronę, tam jest więcej produktów Giant Microbes amerykański .

Mam nadzieję, że mój długi i nudny esej na temat bezpiecznych oczu Wam się przyda. Jeśli skorzystaliście z niego i użyliście do czegoś bezpiecznych oczu, wklejcie linka do do swojej pracy (oczywiście jeśli chcecie ;)), będzie mi miło. Jeżeli macie jakieś pytania - piszcie w komentarzach lub na maila sowiagaleria@gmail.com .
PS: Jeśli ktoś chce się ze mną wymienić, mogę mu wysłać jedną parę czarnych małych oczu ;).

6 komentarzy: